شب نشینی جوانان افغان در ونکـوور، کانادا
امان معاشر خبر نگار آزاد امان معاشر خبر نگار آزاد

به ابتکار کمیتۀ جوانان خانـۀ فرهنگی "مولانا"، انجمن فرهنگی "مـوج" و کانون ایرانیان مدافع صلح، آزادی وعدالت اجتماعی و به اشتراک شاعـران، نویسندگان، هنرمنـدان و فرهنگ دوستان مقیم ولایت بریتش کلمبیا، روز هفتم نوامبر، محفــل شب نشینی باشکوه و ماندگار در سالون حاجی بریالی واقع در شهر برنابی برگـزار شـد.                                                                     

 

در این بزم پـرخاطره و مجلل، بعد ازآنکه چند آیت از قـرآن شریف توسط قاری جوان، محترم مهدی فصیحی تلاوت گردید؛ محترم مجید قیام، رئیس خانـۀ فـرهنگی "مـولانـا"، تشریف آوری میهمانان را خوش آمدید گفته فرهنگیان مهـاجـر و هـم فرهنگ ما را به همسویی و همدلی در راه رفــاه و سعادت آینده جوانان با فرهنگ و کلتور ملی و آبایی شان دعوت نموده افزودنــد: "یگانه وسیله حفظ ادبیات فرهنگ و تاریخی ما، در دوستی و همبستگی ما با عشق وعلاقه به مردم و ملت ماست. باید دست محبت و اخوت را به همدیگر به مقصد بقای گنج معنوی خویش بفشاریم."             

 

سپس خانم فاطمه نجفی، مؤسس انجمن فرهنگی "مـوج" صحبت نموده با ابراز همبستگی در کار های مشترک فرهنگی با خادمان خانۀ فـرهنگی "مـولانا"، تربیه جوانان را در امر عشق به فرهنگ تاریخی ما امر ضروری دانسته و جوانان را متوجه افتخارات تاریخی فرهنگی شان ساختند.                                                       

 

متعاقباً، محترم فضل احمد افغان، نویسندۀ شهیر کشور ما با صحبت مبسوطی پیوستن دو کانون فرهنگی و همسو: خانـۀ فـرهنگی "مولانا" و انجمن فرهنگی "موج" را در اجرای فعالیت های مشترک فرهنگی، یک کامیابی در امر آموزش و پرورش سالم جوانان و امید به بقای ادبیات و فـرهنگ تاریخی ما دانسته و شمع هایی را همراه با حاضرین محفل به امید دوستی و همبستگی جاودانه جوانان روشن نموده دعای نیک نمودند.                        

 

سپس محترم قاری امان کیـوان، یکتن از متنفذین اجتماع افغانی، صحبت نموده خانـۀ  فرهنگی "مولانـا" را دریافت بخت در زندگی اجتماعی هر هموطن مهاجر دانسته وعده هـر گونه همکاری را با خادمان خانـۀ فـرهنگی "مولانـا" دادند.                                    

 

در قسمت بعدی پروگرام بزم شعر و تحلیل های اشعار "مولانا" به گردانندگی شاعر والا گهر کشور ما، محترم اسحاق ثنا و دکلماتور خوش آواز، محترمه نسرین جمالـزاده آغاز گردید که در آن شاعران محترم هر یک: یونس عثمانی، خدایار فیاض، طاهر امیری، رحمان سـدید، حبیب یوسفی، عـزیـز گمان، سلطان میـر، سراج الدین سراج، آقای فاضلی و شاعر مستعــد کانون فرهنگی ایرانیان، محترمه پرستو جان سروده ها و اشعار انتخابی شانرا با تحلیل و توضیحات به خوانش گرفتند که با دقت مورد توجه و استقبال حاضرین قرار گرفت.                                                            

 

سپس پروگرام  تهیه شده جوانان به گردانندگی جوانان مستعد کمیتۀ جوانان خانــۀ فرهنگی "مولانـا" محترمین: مژده جمالزاده، رحمان ســدید و مـژده فقیری، آغاز گردید.

 

در این بخش، جوانان انجمن فرهنگی "مـوج" هر یک ناهیــد هاشمی، سرودۀ  انتخابی، محترمه معصومه احمدی، مطلبی را تحت عنوان "جغرافیـه افغانستان" و محترمه نرگس هاشمی، مطلب تحلیلی خویش را از فلم هنری" بـودا از شرم فــرو ریخت" با توضیحات به خوانش گرفتند که نهایت مورد توجه جوانان و حاضرین قرار گرفته و به گرمی استقبال گردیدند.                                  

 

در پـروگرام اجرای موسیقی، هنرمندان خانـۀ فرهنگی "مولانـا" و دعوت شدگان هر یک: سلطان جیحون، عـزیـز گمان، متین قیام، میرویس، مـژده جمالزاده، تمیم ایمانی، حامــد الیاس، رامین باختری، داود فقیری، حضرت تقصیر و مجید قیام، ضمن ارائــه پاسخ به سوالات گردانندگان پروگرام، آهنگ های دلنشین اجرا نمودند.   

 

محفل با اجرای آهنگ میهنی « بـرادران و خواهران یکی شـوید»، به آواز گیرای استاد مجید قیام در اوج خوشی اشتراک کنندگان خاتمه یافت.

 

یک منبع کمیتۀ جوانان خانـۀ فـرهنگی "مولانا" گفت: "در این بزم شب نشینی جوانان، بیشتر از پنجاه نفـر از شاعران و هنرمندان، به مقصد خوانش شعر و اجرای موسیقـی سهم داشتند."  در بـرگزاری این شب نشینی ماندگار جوانان، محترم حاجی بریالی، یک تن از تاجران ملی فرهنگ دوست کشور ما با  بـه اختیار گذاشتن رستورانت شان با تمام تزئینات آن بطور رایگان در خدمت کمیتۀ جوانان خانـۀ فـرهنگی "مولانا"، سهم بارزی داشتـند، که از طرف اشتراک کنندگان با سپاس فراوان، مورد قدردانی قرار گرفت.


November 10th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها